Driftstatus

Här hittar du driftstatus (driftstörningar, uppdateringar och underhåll) för Forshaga Fibernät. Vi uppdaterar även vår Facebook-sida och gör mejlutskick så fort vi har information om kända driftstörningar. Håll utkik här och på din tjänsteleverantörs hemsida innan du ringer då telefonen lätt blir överbelastad med samtal vid störningar.

Felanmälan
Om dina fibertjänster slutar fungera ska du felanmäla det till din tjänsteleverantör (operatör). Gör en egen felsökning och titta på din tjänsteleverantörs hemsida om det är en driftstörning först, innan du tar kontakt: A3, Bahnhof, Boxer, Bredband2, Com Hem, Dalakraft, Ownit, Sappa, Telia, Th1ng, Universal eller Viasat.

Informationsbrev vid driftstörningar
Vill du få e-postutskick vid driftstörningar? Anmäl dig här.
Driftstatus
Viktigt att tänka på efter driftstopp!
Efter ett driftstopp eller om du drar ur elsladden till fiberboxen vid t.ex. åska så se alltid till att sätta i strömmen till fiberboxen först - viktigt! Låt enbart fiberboxen sitta i cirka 10 min så att den får ny kontakt med nätet, sedan kan du börja koppla in annan utrustning t.ex. router och tv-box. Börjar du koppla in all annan utrustning samtidigt så kommer de sno åt sig IP-adressen som är menad för fiberboxen och då kommer din anslutning inte att fungera.
Felsökning
Du kan alltid göra en egen felsökning först innan du hör av dig till din leverantör:

1. Kontrollera att kablarna är hela och sitter ordentligt i all utrustning

2. Starta om all din utrustning – mediabox/fiberbox, router, dator och andra boxar för att se om en omstart hjälper.

3. Om du kan – testa att tillfälligt koppla in en dator direkt i mediaboxen/fiberboxen för att försäkra dig om att det inte är fel på din router. För att surfa säkert ska du ha en router, därför ska du enbart koppla bort den tillfälligt vid felsökning.

Hjälper inte det här så ska du kontakta din tjänsteleverantör.