Vi börjar fr.o.m december 2018 med att skicka ut informationsbrev via e-post. Vill du få uppdateringar via e-post om viktig information som rör vårt nät och din anslutning, till exempel större planerade driftstörningar. Anmäl dig här.
Landsbygdsprogrammet 2019
Ansluten |
Möjliga anslutningar: 37 st
Informationsbrev via e-post
På grund av GDPR får vi inte längre visa status
På grund av GDPR har vi blivit rekommenderade att ta bort status på våra områden och kartor. Från och med 2018-11-08 har vi därför valt att dölja status på våra kartor på respektive område så nu kommer man inte längre att kunna se vilka som är anslutna, intresserade och beställande kunder. Vi tycker fortfarande att det är viktigt att ha kvar kartorna för att visa vilket område respektive fastighet tillhör.
2018-09-11 Sista dag för anbud
Måndag den 17 september är sista dagen vi accepterar anbud på entreprenad för Landsbygdsprogrammet. När vi accepterat ett av anbuden och skrivit avtal med vald entreprenör kommer vi att skicka ut avtal och information till alla berörda kunder.
2017-11-22 Forshaga Fibernät tilldelas stöd
Forshaga Fibernät har tilldelats 3,7 miljoner kronor i stöd för att kunna bygga ut till fastighetsägare i Landsbygdsprogrammet. Utbyggnaden förväntas vara klara någon gång under hösten 2020.
2017-06-16 Utskick
Vi har skickat ut information och intresseanmälan om landsbygdsprogrammet till alla berörda fastighetsägare.
Kontaktpersoner för Landsbygdsprogrammet 2019
- Jonas Aronson
- Fiberanslutning Villor
- Under fliken Anslutning finns en förklaring till hur hela anslutningsprocessen går till
- För anslutningspriset får du en komplett anslutning. Vi gräver, hela vägen fram till fastigheten, blåser i fiber och installerar en tjänstefördelare. Du behöver inte göra någonting, vi tar hand om hela processen.
- Vi bygger enligt Robust Fiber, och enligt deras standard ska kanalisationen ligga på minst 30 cm på tomtmark.
- Grovåterställning innebär att vi efter grävning endast lägger tillbaka de massor vi grävt bort vid schaktet. Återställning av ytskikt som gräsmatta, rabatter, plattor, asfalt, träd och buskar åligger fastighetsägaren.
- Inför alla markjobb ska man få eventuella ledningar utsatta. Man gör då ett ärende på www.ledningskollen.se. Där gör man ett gratis konto, märker ut på en karta vart man ska göra arbetet och då får alla nätägare i området meddelande om att märka ut sina ledningar. Det kan vara t.ex. fiber, el eller vatten. Du får sedan ledningarna utsatta eller meddelande om vad som finns i det utmärkta området. Gräver man utan att begära utsättning och man gräver av en kabel eller ledning, kan man bli ersättningsskyldig.
- Ska du sälja din fastighet behöver du anmäla om ägarbyte till oss. Under Kundservice - Dokument finns en blankett ”Ägarbyte” som ska fyllas i av både dig och den som tar över fastigheten. Vi behöver personuppgifter på den som tar över så vi vet vart framtida fakturor för bl.a. nät- och serviceavgiften ska gå.
- Fakturafrågor
- Anslutningsavgiften faktureras först när allting är klart. Entreprenör meddelar oss att din anslutning är installerad och fungerar, sen skickar vi fakturan.
- Vi erbjuder delbetalning av del av summan. Se Kundservice-Ekonomi, för mer info.
- Ja, det kan man, så länge man uppfyller Skatteverkets krav. Vi gör avdragen direkt på fakturan. Skulle Skatteverket sedan neka något av bidragen blir du fakturerad den kostnaden i efterhand av oss. Se info om avdragen under Kundservice-Ekonomi.
- Du kan få den på papper, via Kivra, som e-faktura eller på autogiro. Se Kundservice-Ekonomi för mer info.
- Nät- och serviceavgiften skickas ut 1ggr/år.
- Definitioner
- Tjänstefördelare eller CPE, är den box vi monterar på väggen i din villa när du beställt en anslutning från oss. Det är till tjänstefördelaren du kopplar router, tv-box, etc. beroende på vilka tjänster du valt att teckna.
- Kanalisation är rören som grävs ner som fibern sedan blåses in i.
- Gbit/s avser hastighet för dataöverföring och motsvarar 1000Mbit/s.
- Vad menar vi när vi pratar om att vi är ett öppet nät? I ett öppet nät säljer inte nätägaren, i det här fallet Forshaga Fibernät, själv några tjänster. Detta tryggar konkurrens på lika villkor för alla tjänsteleverantörer. Leverantörerna väljer själva om de vill ansluta sig, de väljer vad de vill erbjuda för tjänster och du som användare väljer fritt vad du vill köpa för tjänst. I slutna nät bestämmer nätägaren vad du ska få tillgång till.
Vårt nät är ett öppet nät, här är det du som bestämmer.
- Internet
- Idag erbjuder våra tjänsteleverantörer hastigheter upp till 1Gbit/s(1000Mbit/s).
- Starta om all utrustning, inklusive tjänstefördelaren. Se vår felsökningsguide för mer info. Om det ändå inte fungerar, kontakta din tjänsteleverantör.
- Även med 5G så räcker inte endast mobilnätet till för vårt ständigt ökade behov av uppkoppling hemma eller på arbetet.
En egen fiberanslutning garanterar att du alltid har en stabil uppkoppling som inte påverkas av hur många saker du har kopplat upp, grannar, avstånd till telestationen eller väder och vind. - TV
- IPTV levereras alltid digitalt, till skillnad från till exempel kabel-tv, som alltid har ett analogt basutbud. Till IPTV behöver du en digitalbox vilket du får från den tjänsteleverantör du väljer. IPTV har fördelen att den inte påverkas av väder på samma sätt som TV från parabol kan göra. Det finns ett stort utbud av både kanalpaket och andra streamingtjänster hos våra leverantörer. Se utbudet på Välj tjänst.
- Du kan läsa mer om våra tjänsteleverantörer i Tjänsteportalen. Här ser du priser, erbjudanden, kanalpaket etc. Läs mer och beställ tv-tjänst här.